Saturday 15 March 2014

MENYINGKAP RAHSIA JIN DAN SYAITAN. RENUNGKAN PERANANNYA


Menurut kajian ulama, syaitan adalah jenis jin yang jahat perangainya. Syaitan berasal daripada api dan tabiatnya menyesatkan manusia. Oleh itu ia wujud di mana saja manusia berada. Ia mempunyai kebolehan menyerupai sesuatu di alam nyata, memperalatkan tubuh manusia, malah boleh hidup dalam badan orang yang disukainya. Selain mendatangkan punca penyakit, pengsan dan gila, jin juga kadangkala mencuri atau di gunakan untuk mencuri barangan orang.

Dalam ajaran Islam kita dapat mengesan bahawa malaikat, jin dan syaitan mempunyai jalan untuk mempengaruhi manusia supaya melakukan kebaikan atau sebaliknya.

Mengikut sebuah hadis Turmizi, “Malaikat menggunakan jalan itu untuk meniupkan ilham yang baik maka syaitan pula menyampaikan bisikan jahat dan mendustakan Allah…”

Termaktub dalam Al Quran bahawa makhluk ini wujud mengancam kehidupan manusia, Ancaman ini tertulis bahawa bapa mereka Azazil telah bersumpah di hadapan Allah s.w.t akan memusnahkan anak cucu Adam setelah terlaknat oleh Allah di sebabkan enggan sujud ( hormat ) kepada bapa manusia ( Adam )

Buktinya permusuhan itu kita saksikan di mana terlalu ramai yang sering diganggu, beribu satu macam dan jenis yang boleh dikaitkan dengan makluk halus tandanya ia tidak dapat di kesan oleh perubatan moden sedangkan mereka sering mengadu kesakitan, ataupun perubatan moden dapat mengesan sesuatu ketumbuhan di dalam badan pesakit namun apabila di bedah doktor tidak mendapati apa-apa pun yang berlaku.

ASAL KEJADIAN JIN

Firman Allah.

Dan di ciptakan jin dari nyalaan api
(Ar-Rahman: 15)

"Al-Maarij" : Api yang sangat kuat dan sangat panas atau "Al-Lahab" iaitu jilatan api yang sudah bercampur antara satu sama lain iaitu merah, hitam, kuning dan biru.

Sesetengah pendapat: Al-Maarij itu ialah api yang bercampur warnanya dan sama maknanya dengan " As-Samuun " iaitu api yang tidak berasap tetapi sangat tinggi suhu panasnya. Angin samuun yang telah sebati dengan Al-Maarij itulah Allah jadikan Jaan (jin).

Dan jin itu kami ciptakan sebelum Adam dari api yang sangat panas.
(Al-Hajar: 27)

Allah bertanya . Apakah yang menghalang kamu dari sujud (kepada Adam) apabila aku menyuruh kamu, lalu iblis berkata, aku lebih baik dari Adam, kau menjadikan aku dari api dan kau menjadikannya (Adam) dari tanah.
(Al-A'raf: 12)

KEWUJUDAN JIN BUKAN DONGENGAN

Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertakwa; Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

Demikian itu wajib kepada setiap muslim beriman dengan perkara ghaib yang tidak boleh sama sekali rasa syak dan tidak mengiktiraf kewujudan perkara ghaib termasuk jin dan syaitan.

Dalil Al Quran.

Dan (ingatkanlah peristiwa) semasa Kami menghalakan satu rombongan jin datang kepadamu (wahai Muhammad) untuk mendengar Al-Quran; setelah mereka menghadiri bacaannya, berkatalah (setengahnya kepada yang lain): Diamlah kamu dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya! Kemudian setelah selesai bacaan itu, kembalilah mereka kepada kaumnya (menyiarkan ajaran Al-Quran itu dengan) memberi peringatan dan amaran.
(Al-Ah qaf: 29)

Wahai sekalian jin dan manusia! Bukankah telah datang kepada kamu Rasul-rasul dari kalangan kamu sendiri, yang menyampaikan kepada kamu ayat-ayatKu (perintah-perintahKu) dan yang memberikan amaran kepada kamu tentang pertemuan kamu dengan hari (kiamat) ini? Mereka menjawab: Kami menjadi saksi mengakui akan (kesalahan) diri kami sendiri (mendustakan Rasul-rasul itu) dan (sebabnya ialah) mereka telah diperdayakan oleh (kemewahan) hidup di dunia dan (kerana itulah) mereka menjadi saksi (pada hari akhirat) terhadap diri mereka sendiri: (Bahawa) sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang mengingkari (apa yang telah disampaikan oleh Rasul-rasul itu).
(Al-An‘am: 130)

Katakanlah (wahai Muhammad): Telah diwahyukan kepadaku, bahawa sesungguhnya: Satu rombongan jin telah mendengar (Al-Quran yang aku bacakan), lalu mereka (menyampaikan hal itu kepada kaumnya dengan) berkata: Sesungguhnya kami telah mendengar Al-Quran (sebuah Kitab Suci) yang susunannya dan kandungannya sungguh menakjubkan!
(Al-Jin :1)

TIDAK DI LIHAT BUKAN BUKTI TIDAK WUJUD

Sifat kejadian makluk ini tidak dapat di lihat dengan mata kasar dan bukan bermakna ianya tidak ada, mari kita melihat satu contoh seperti aliran elektrik tidak kelihatan pada wayar namun apabila di sentuh ia akan memberikan reaksi, begitu juga dengan angin, udara, bau-bauan dan sebagainya.

CARA KELAHIRAN DAN PEMBIAKAN JIN

Jin berbeza dengan manusia di mana, apabila sentuhan alat kelamin jin jantan dengan alat kelamin jin betina, maka Jin betina akan terus mengandung dan beranak dan anak Jin yang baru lahir itu terus mukallaf.

Begitulah keadaanya sehingga ke hari kiamat. Iblis pula apabila menyentuh paha kanan dengan paha kiri akan mengeluarkan 33 biji telor. Dalam setiap biji telor itu ada 33 pasang benihnya. Tiap-tiap pasang benih itu apabila menyentuh paha kanan dengan paha kiri akan keluar seperti yang terdahulu.

Begitulah proses pembiakan Jin dan Iblis sehinggalah ke hari kiamat. Bunian atau lebih masyhur di kalangan orang-orang Melayu dengan panggilan orang Ghaib pula ialah hasil perhubungan kelamin jin dan manusia. Anak yang terhasil daripada percampuran itu dikenali dengan nama Bunian. Perangai dan tingkah laku serta rupa bentuknya orang Bunian ini dalam beberapa perkara mengikut manusia dan dalam beberapa perkara pula mengikut Jin. Jika asal usul datuk manusia ialah Nabi Adam, maka asal usul datuk Jin pula ialah " Jaan " yang asalnya adalah beriman kepada Allah dan melahirkan keturunan yang beriman. Selepas itu terdapat pula dari keturunan Jaan yang kufur dan melahirkan pula keturunan yang kufur. Anak cucu Jaan yang asal beriman itu ada yang kekal dalam iman dan ada pula yang kufur dan ada pula yang kembali beriman kepada Allah.

AGAMA

Kebanyakkan Jin adalah kafir. Golongan Jin kafir ini kebanyakanya beragama Yahudi, Kristian, Komunis dan sangat sedikit daripada mereka yang beragama Buddha dan Majusi. Terdapat juga golongan Jin yang tidak beragama.

Golongan Jin yang memeluk Islam hanyalah sedikit bilangannya dan terdiri daripada golongan manoriti jika dibandingkan dengan keseluruhan bilangan Jin. Islamnya jin seperti juga manusia biasa, islam mereka seperti islamnya manusia, ada yang berfahaman qadariah, syiah, ahli sunnah, ahli bidaah dan sebagainya, ada yang taat ada yang bermaksiat Walaupun Jin Islam yang paling tinggi imannya dan paling soleh amalannya serta paling luas serta banyak ilmunya , tetapi masih ada pada diri mereka sifat-sifat mazmumah seperti takbur, riak, ujub dan sebagainya, tetapi mereka mudah menerima teguran dan pengajaran. Mungkin inilah yang sering diperkatakan bahawa "sebaik-baik Jin itu ialah sejahat-jahat manusia yang fasik". Tetapi yang berbezanya manusia yang paling jahat susah menerima pengajaran dan teguran yang baik.

BERDIALOG DENGAN JIN

Manusia tidak mampu berdialog dengan jin melainkan mereka yang memiliki ilmu paranormal. Namun manusia mampu berdialog dengan jin ketika makhluk tersebut merasuki raga manusia. Ini kerana jin menggunakan lidah manusia untuk mengeluarkan perkataan yang ingin mereka sampaikan. Sebenarnya jin adalah lebih lurus bendul berbanding manusia. Mereka mudah diperdaya tapi bijak memperdaya. Jin akan menceritakan segala soalan yang diajukan kecuali sesuatu perkara yang telah menjadi perjanjian dan diperintahkan kepada mereka kerana jin sangat taat kepada perintah dan sangat setia kepada janji. Namun awas, mereka sangat baran dan amat sukar dikawal, hanya dapat ditunduk dengan bacaan ayat-ayat suci al-quran apabila mereka berjaya dilemahkan dan tidak berdaya menentang.

RUPA BENTUK

Pada asasnya rupa bentuk Jin tidaklah banyak berbeza daripada rupa bentuk manusia Pada dasarnya 80 hingga ke 90 peratus Jin menyerupai manusia. Cuma yang berbezanya fizikal Jin adalah lebih kecil dan halus daripada manusia.

Bentuk tubuh mereka itu ada yang pendek, ada yang terlalu tinggi dan ada bermacam-macam warna, ada pula yang cantik dan ada pula yang hodoh.

Menurut sesetengah pendapat tinggi Jin yang sebenarnya adalah kira-kira tiga hasta sahaja. Pengetahuan mereka lebih luas dan umurnya tersangat panjang dan ada yang beribu tahun umurnya. Kecepatan Jin bergerak adalah melebihi gerak cahaya dalam satu saat. Memandangkan Jin adalah terdiri daripada makluk yang seni dan tersembunyi, tidak zahir seperti manusia dan tidak sepenuhnya ghaib seperti Malaikat, maka ruang yang kecil pun boleh di duduki oleh berjuta-juta Jin dan ianya juga boleh memasuki dan menghuni tubuh badan manusia. Jumlah Jin terlalu ramai sehingga menurut sesetengah pendapat bilangannya ialah jumlah semua manusia daripada Nabi Adam hingga ke hari kiamat di darab dengan haiwan-haiwan, di darab dengan batu-batu, di darab dengan pasir-pasir dan semua tumbuh-tumbuhan. Itu pun baru satu persepuluh daripada jumlah keseluruhan Jin.

WAKTU URUSAN JIN DAN SYAITAN

Sebab itulah orang-orang tua kita selalu berpesan supaya anak-anak segera balik ke rumah apabila telah tiba waktu maghrib dan pintu serta tingkap rumah mesti di tutup, supaya tidak dimasuki oleh Syaitan dan Iblis.

Sebagaimana sebuah Hadis yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari daripada Rasulullah s.a.w yang
bermaksud :
"Apabila kamu menghadapi malam atau kamu telah berada di sebahagian malam maka tahanlah anak-anak mu kerana sesungguhnya syaitan berkeliaran ketika itu dan apabila berlalu sesuatu ketika malam maka tahanlah mereka dan tutuplah pintu-pintu rumahmu serta sebutlah nama Allah, padamkan lampu-lampu mu serta sebutlah nama Allah, ikatlah minuman mu serta sebutlah nama Allah dan tutuplah sisa makanan mu serta sebutlah nama Allah ( ketika menutupnya )"

MANUSIA BOLEH MELIHAT JIN

Pada prinsipnya Jin tidak boleh di lihat, di sentuh dan di dengar oleh manusia dalam bentuk yang asal sebagaimana ianya diciptakan, kecuali dalam keadaan-keadaan tertentu.

1. Jin juga boleh dilihat oleh manusia dalam keadaan mengamalkan sihir, disihir atau ketika meminum air sihir

2. Melalui kemahuan Jin itu sendiri untuk memperlihatkan dirinya

3. Manusia yang Khawas dan Khawasil-Khawas, nabi-nabi dan Rasul.

4. Di akhirat manusia mukmin yang ahli syurga boleh melihat Jin manakala Jin yang Khawas dan Khawasil-Khawas sahaja yang boleh melihat manusia.

Contoh dalam peperangan Badar, Iblis telah menampakkan dirinya seorang lelaki dari Bani Mudlij dan Syaitan pula dalam rupa Suraqah bin Malik yang datang membantu tentera musrikin memerangi tentera Islam. ( Iblis dan Syaitan adalah juga merupakan sebahagian daripada golongan Jin ).

ADAKAH BINATANG MAMPU MELIHAT JIN DAN SYAITAN?

Rasulullah bersabda:
Apabila kamu mendengar suara nyaring keldai hendaklah kamu berlindung dengan Allah dari syaitan kerana ia melihat syaitan, apabila kamu mendengar suara kokokkan ayam maka berdoalah kepada Allah sesungguhnya ia melihat malaikat.

JENIS-JENIS JIN

Diriwayatkan dari sebuah hadis oleh Tha' labah r.a berkata, bahawa rasulullah s.a.w bersabda:

Jin itu mempunyai 3 jenis:

1) satu jenis mempunyai sayap yang berterbangan di udara,

2) satu jenis yang berupa ular dan anjing,

3) dan satu jenis yang berpindah randah.

Jin juga seperti manusia yang inginkan keturunan dan hidup berpuak-puak. Puak dan kumpulan Jin terlalu banyak dan bercakap dalam berbagai loghat dan bahasa. Ada sesetengah ulama membahagikan Jin kepada beberapa kumpulan, antaranya kumpulan yang menunggu kubur, kumpulan yang menunggu gua, kumpulan yang menunggu mayat manusia, kumpulan yang menunggu hutan rimba, kumpulan yang menunggu bukit bukau, kumpulan yang menunggu air mata air, kumpulan yang menunggu tasik, kolam, teluk, kuala, pulau dan sebagainya.

KUMPULAN JIN

Sama seperti manusia Jin juga terdiri daripada berbagai jenis atau bangsa, antara yang terkenal ialah :-

1. Iblis: ketua, bapa dan pujaan kepada semua jenis Jin, Iblis dan Syaitan.

2. Asy-Syaitan: Syaitan-syaitan.

3. Al-Maraddah: Peragu-peragu ( pewas-was ).

4. Al-Afrit: Penipu-penipu.

5. Al-A’waan: Pelayan-pelayan.

6. Al-Tayyaaruun: Penerbang-penerbang.

7. Al-Ghawwaasuun: Penyelam-penyelam.

8. At-Tawaabi Pengikut-pengikut ( pengekor ).

9. Al-Qurana: Pengawan-pengawan.

10. Al-Ummaar: Pemakmur.

GELARAN JIN DALAM ISTILAH ORANG MELAYU

Antara Jin-Jin yang popular di kalangan orang-orang Melayu ialah :-
Hantu Raya, Hantu Pontianak, Hantu Polong, Hantu Toyol, Hantu Langsuir, Hantu Penanggal, Hantu Pelesit, Hantu Air, Hantu Bukit, Hantu Kubur, Hantu Pari, Hantu Punjut, Hantu Jerangkung, Hantu Laut, Hantu Bawah Tangga, Hantu Galah, Jin Tanah, Hantu Kum-Kum,Hantu Bungkus, Hantu Pocong, Hantu mati di bunuh, Hantu Bidai, Hantu pari-pari, Hantu Kopek ( Tetek ), Harimau Jadian, Jembalang Tanah, Hantu Tengelong.

KERAJAAN-KERAJAAN JIN

Jin juga mempunyai pemimpin dan kerajaannya yang tersendiri. Antara Raja Jin alam bawah yang kafir seperti Mazhab, Marrah, Ahmar, Burkhan, Syamhurash, Zubai’ah dan Maimon.

Empat raja Jin Ifrit (Jin yang paling jahat) yang mempunyai kerajaan yang besar yang menjadi menteri kepada Nabi Allah Sulaiman a.s ialah Thamrith, Munaliq, Hadlabaajin dan Shughal Raja Jin Alam atas yang Islam pula ialah Rukiyaail, Jibriyaail, Samsamaail, Mikiyaail, Sarifiyaail, ‘Ainyaail dan Kasfiyaail. Raja Jin yang mengusai kesemua Jin tersebut bernama Thothamghi Yam Ya Li.

Manakala Malaikat yang mengawal kesemua Jin-Jin di atas bernama Maithotorun yang bergelar Qutbul Jalalah.

KETUA BALA TENTERA

Antaranya:

1. Thubar- Merasuk manusia yang di timpa musibah.

2. Daasim- Menceraikan ikatan silatulrahim, rumah tangga, keluarga, sahabat handai, jemaah dan sebagainya.

3. Al-‘Awar- Merasuk manusia agar tidak berakhlak, berzina, minum arak, liwat, berjudi dan sebagainya

4. Zalanbuur- Menghidupkan api permusuhan dan pembunuhan.

ANTARA JIN, IFRIT DAN SYAITAN SERTA IBLIS

Jin, Ifrit, Syaitan dan Iblis adalah merupakan sebahagian daripada golongan Jin, cuma tugas dan fungsi mereka sahaja yang berbeza. Jin sejenis mahkluk Allah yang tersembunyi dan ghaib. Pengetahuan mereka amat luas dan sangat panjang usianya. Ifrit pula adalah daripada golongan Jin yang sangat kuat dan bijak menipu serta sangat busuk hati terhadap manusia.

Golongan ini tersangat sombong lagi amat durhaka kepada Allah. Iblis dan Syaitan juga terdiri daripada golongan Jin dan mereka merupakan golongan Jin yang sangat sombong lagi durhaka, pengacau dan menjadi musuh utama manusia dan mendapat kutukan Allah sehingga ke hari kiamat.

Sebagaimana Firman Allah yang bermaksud :
"Iblis menjawab : Sebab engkau telah menghukum saya dengan tersesat, saya akan menghalang halangi mereka dari jalan Mu yang lurus. Kemudian saya akan mendatangani mereka dari depan dan dari belakang mereka, dari kanan dan kiri mereka. Engkau tak akan mendapati kebanyakan dari mereka bersyukur (taat)

Sesetengah ulama berpendapat bahawa Azazil itu bukanlah moyang Jin, sebenarnya beliau merupakan satu Jin yang paling abiddan alim di kalangan Jin yang di angkat menjadi ketua ahli-ahli ibadat kepada Jin dan Malaikat. Dia menjadi angkuh dan takbur di atas keilmuan, ketakwaan dan banyak beribadat serta asal usul kejadiannya berbanding dengan manusia (Adam).

Maka dengan sifat beliau yang sombong itu Allah telah melaknatnya menjadi kafir kemudian di namakan Iblis. Allah telah menjelaskan bahawa terdapat tiga jenis permusuhan/hasutan dilakukan oleh Jin ke atas manusia iaitu:

1. Melalui Kejahatan : iaitu suka melakukan dan maksiat zahir dan batin.

2. Kekejian : suka melakukan kejahatan yang melampau. contohnya berzina di bulan Ramadan.

3. Melalui pembohongan dan cuba menipu Allah melalui perbuatan, perkataan dan niat.

TEMPAT TINGGAL JIN

Antaranya:

1. Mengutamakan tempat yang sunyi jauh dari manusia.

2. Tempat yang gelap seperti lubang kecil, gua dan lain-lain.

3. Mengutamakan tempat kotor seperti tandas dan tempat sampah.

4. Tinggal di air dan di atas batu.

5. Tinggal bersama-sama manusia.

Menurut hadis yang di riwayatkan An-nasa’ bahawa nabi s.a.w bersabda:
“jangan kencing di atas batu, lalu sahabat bertanya kepada Qatadah, Qatadah menjawab, nabi bersabda ianya adalah tempat tinggal jin”.

Jin kafir juga mengutamakan tempat-tempat yang kotor berlainan dengan jin islam yang mengutamakan tempat yang bersih dan baik sepertimana manusia juga.

ADAKAH JIN MAKAN DAN MINUM?

Hadis yang sohih menceritakan bahawa mereka makan dan minum. Antaranya:
1. Tulang.
2. Saki baki makanan manusia.

ADAKAH JIN MUKALLAF?

Firman Allah taala : Yang bermaksud:


"Wahai sekalian jin dan manusia! Bukankah telah datang kepada kamu Rasul-rasul dari kalangan kamu sendiri, yang menyampaikan kepada kamu ayat-ayatKu (perintah-perintahKu) dan yang memberikan amaran kepada kamu ) tentang pertemuan kamu dengan hari (kiamat) ini? Mereka menjawab: Kami menjadi saksi mengakui akan (kesalahan) diri kami sendiri (mendustakan Rasul-rasul itu) dan (sebabnya ialah) mereka telah diperdayakan oleh (kemewahan) hidup di dunia dan (kerana itulah) mereka menjadi saksi (pada hari akhirat) terhadap diri mereka sendiri: (Bahawa) sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang mengingkari (apa yang telah disampaikan oleh Rasul-rasul itu)"

(Surah Al-An'am ayat 130)


HUKUM MEMINTA PERTOLONGAN DARIPADA JIN

Ayat al Quran jelas menyatakan bahawa hukumnya adalah haram dan berdosa,

Firman Allah taala:

“Terdapat beberapa orang lelaki dari kalangan manusia meminta pertolongan daripada jin, maka jin-jin tersebut menambah bagi mereka dosa dan kesesatan”.
(Al jin: 6)

No comments:

Post a Comment