Sunday 30 March 2014

Tempat Seram dari Seluruh Dunia 3

1) Babenhausen Barrack

Sekarang ia menjadi muzium, disini, hantu Perang Dunia II tentera Jerman telah dilihat berpakaian seragam. Cahaya diketahui dihidupkan dan dimatikan dengan sendiri dan kedengaran suara-suara dari ruangan bawah tanah. Jejak langkah dan arahan yang didakwa didengar pada waktu malam, kononnya tanpa sebab yang fizikal.
Askar yang ingin melawat muzium dan menjawab telefon telah melaporkan mendengar wanita bercakap terbalik, ia tidak jelas sama ada dalam Bahasa Inggeris atau Jerman.
Di bandar Babenhausen, seorang ahli sihir didakwa dibakar pada kayu pancang pada abad ke-19. Hantu beliau dikatakan telah menggoda dan membunuh beberapa tentera Jerman



2) Lawang Semu, Indonesia

Lawang Sewu ( yang bermaksud "Seribu Pintu") telah dibina pada tahun 1917 oleh Syarikat Keretapi Belanda Timur-India. Semasa Perang Dunia II, ianya telah diambil alih oleh tentera Jepun semasa penjajahan Jepun. Tingkat bawah bangunan B telah digunakan sebagai penjara, telah ramai orang telah dilayan dengan kasar, dengan banyak daripada mereka yang dihukum bunuh. Semarang telah diambil semula oleh Belanda pada Oktober 1945 semasa perang Semarang, dan tentera Belanda menggunakan terowong di bawah bangunan A untuk menyelinap ke dalam bandar. Peperangan tercetus dan banyak tentera Indonesia terbunuh serta 5 orang pekerja.
Lawang Sewu dipercayai menjadi tempat yang paling berhantu di Indonesia, dengan banyak pelancong yang melawat bangunan yang indah untuk diharapkan melihat kelibat paranormal . Antara hantu yang banyak yang dilaporkan di sini, jasad seorang wanita Belanda. Beliau dipercayai telah membunuh diri di sana, dan telah ditangkap pada filem semasa program TV.
Roh tanpa kepala yang dilihat sering berlegar-legar sepanjang koridor dan halaman. Bawah tanah di bangunan B dipercayai dihantui oleh kuntilanak.



3) Poveglia Island

Pulau kecil Poveglia terletak antara Venice dan Lido . Didiami sejak tahun 421, penduduk dari Padua dan Este melarikan diri ke Poveglia Island untuk mendapatkan perlindungan daripada orang gasar menyebabkan kepadatan penduduk Poveglia mulai padat. Pada abad ke-14, pulau ini ditinggalkan kerana diserang oleh armada Genoa dan penduduk dipindahkan ke Giudecca. Seperti banyak pulau-pulau kecil di Eropah semasa wabak penyakit taun, pulau ini menjadi jajahan kuarantin. Banyak orang Venice telah dihantar ke sini untuk mati, badan-badan yang dijangkiti, mayat mereka dibakar di pyres gergasi (sepertimana upacara membakar mayat oleh penganut agama Hindu). Ini juga berlaku di 1630, apabila Black Death melanda Venice. Lebih 160,000 orang dilaporkan mati di pulau tersebut.
Kawasan ini dijadikan sebagai pusat psikiatri semasa 1800-an , namun banyak sumber menyatakan bahawa ini tidak benar. Dikatakan bahawa bukan rawatan yang dijalankan, sebaliknya prosedur eksperimen yang dijalankan dalam bangunan. Semasa tahun 1930 seorang doktor dipercayai cuba membunuh diri dengan melompat dari menara loceng. Dari pertengahan abad ke -20 hingga 1975 apabila ia ditutup, hospital Poveglia telah digunakan sebagai pusat geriatrik.
Hari ini seluruh pulau ditinggalkan, dan dipercayai bahawa ramai penduduk tempatan tidak berani menjejakkan kaki di pulau itu kerana takut disumpah. Nelayan juga menolak untuk memancing ikan di kawasan itu kerana takut 'terpancing' mayat manusia.
Hantu dari pesakit dan mangsa-mangsa penyakit dikatakan menghantui pulau dan bangunan. Suara jeritan sering didengari, dengan EVP sering ditangkap. Bayang-bayang hitam sering disaksikan, dan kerasukan sering kali dilaporkan. Di dalam pulau ini, setiap orang yang menjejakkan kaki ke pulau ini, dapat merasai aura jahat dan perasaan takut.



4) Island of the Dolls, Xochimilco, Mexico

Terletak di Lake Teshuilo di Xochimilco berhampiran City Mexico, pulau La Isla de la Munecas (Pulau Patung) yang merupakan salah satu daripada lokasi yang pelik. Dalam tahun 1950-an, seorang lelaki bernama Julian Santan Barrera berpindah ke pulau itu.
Julian tidak menyedari sejarah gelap kawasan itu apabila beliau berpindah ke sana untuk bertapa. Legenda mengatakan bahawa tiga kanak-kanak perempuan sedang bermain berhampiran air pada tahun 1920, apabila salah seorang daripada gadis jatuh dan lemas di dalam air keruh. Penduduk tempatan percaya bahawa sejak kematiannya, semangat gadis-gadis muda tersebut tidak dapat meninggalkan pulau itu.
Julian mendakwa sebaik sahaja dia berpindah di pulau itu seorang gadis kecil mula bercakap kepadanya. Gadis itu memberitahu Julian bagaimana dia telah meninggal dunia, dan bahawa dia telah terperangkap di pulau itu. Beliau mula membelikan anak patung untuk gadis kecil ini, sering menjual buah-buahan dan sayur-sayuran yang ada di pulau itu supaya dia boleh membeli anak patung untuk roh gadis kecil tersebut.
Julian kemudian memberitahu anak saudaranya bahawa ia telah menjadi lebih sukar untuk menyenangkan hati gadis kecil itu dengan memberikan anak patung, seolah-olah dia mahu beliau untuk 'menyertainya'. Anak saudaranya telah kembali semula ke pulau itu, dan dia mendapati bapa saudaranya lemas. Tubuhnya di tempat yang sama di mana gadis kecil itu lemas 70 tahun sebelumnya.
Hari ini, pelancong ke pulau itu sering melaporkan bahawa anak patung cacat sering berbisik kepada mereka, terutama pada waktu malam. Hantu Julians juga dikatakan kekal di pulau itu, dan juga roh gadis kecil itu.



5) Edinburg Castle, Scotland

Tapak di mana Edinburgh Castle berada mempunyai waktu bersejarah, kembali ke Zaman Besi. Ia menjadi sesuatu yang ramai orang percaya adalah bandar yang paling berhantu di Bumi. Edinburgh Castle telah menjadi tapak penyiksaan dan banyak pertempuran berdarah ketika itu. Ia menjadi resipi untuk menjadi lokasi yang berhantu.
Pelawat dan kakitangan telah mengalami banyak perkara menyeramkan. Yang paling biasa adalah perasaan disentuh dan tarik, dan juga melihat kelibat. Kelibat yang disaksikan termasuk seorang lelaki tua memakai apron, seorang budak pemain drum tanpa kepala, dan pemain musik tiup yang hilang secara misteri selepas tersesat dalam terowong di bawah istana.
Pengalaman lain termasuk bayangan samar, lampu pelik, suhu menjadi sejuk secara tiba-tiba, kabus yang tidak dapat dijelaskan, bunyi pelik, perasaan yang diperhatikan, dan perasaan tiba-tiba sangat takut, bersedih, dan putus asa.





No comments:

Post a Comment