Thursday 20 March 2014

Tempat Seram dari Seluruh Dunia 1

1) Eastern State Penitentiary

Dibina pada tahun 1829 , Eastern State Penitentiary adalah bekas penjara di Philadelphia, Pennsylvania. Ia dikenali kerana menjadi penjara yang pertama seumpamanya untuk memperkenalkan kurungan seorang diri, atau apa yang mereka digunakan untuk memanggil, Sistem Pennsylvania. Banduan dibiar bersendirian pada masa ini sebagai satu bentuk pemulihan. Mereka akan menjadi benar-benar terpencil, hidup bersendirian, makan sendirian, dan juga bersenam sendirian. Setiap kali banduan meninggalkan selnya, hud hitam akan diletakkan di atas kepalanya untuk memastikan beliau kekal dalam pantang.
Oleh kerana pendekatan keras Timur Amerika, ramai banduan menjadi tidak siuman, dan hasilnya Sistem Pennsylvania telah dilupuskan pada tahun 1913. Sejak itu sehingga tahun 1970 ia telah digunakan sebagai penjara yang tetap, dan menempatkan orang-orang seperti Al Capone dan perompak bank, Willie Sutton.
Laporan paranormal telah berlaku sejak 1940-an, tetapi sejak penjara batu itu telah ditinggalkan pada tahun 1971, pengalaman paranormal seolah-olah meningkat. Antara kejadian paranormal yang dilaporkan ialah bayangan yang cepat menghilang ketika ditemui, satu bayang gelap yang kadang-kadang dilihat di menara pengawal, bunyi menyeramkan didengar datang dari sel blok 12, bayang-bayang menggelincir di dinding dalam sel blok 6, wajah hantu dari sel blok 4, dan bunyi aneh seperti jejak langkah, suara tanpa jasad, dan pintu sel dihentam kuat juga telah didengar.



2) Waverly Hills

Pada asalnya sebuah bangunan kayu dua tingkat yang dibuka pada tahun 1910, bagaimanapun bangunan yang anda lihat hari ini telah dibina pada tahun 1926. Ia berkhidmat sebagai hospital batuk kering dari awal ke pertengahan abad ke-20, pada masa apabila penyakit ini adalah paling teruk dijangkiti masyarakat. Adalah dipercayai bahawa seramai 63,000 pesakit meninggal dunia di sana. Persoalan tentang layanan buruk dan prosedur eksperimen yang dilakukan atas pesakit, antara sebab bangunan ini menjadi antara yang paling berhantu di Amerika Syarikat.
The Waverly Hills Sanatorium menjadi sangat kontroversi sehingga banyak group paranormal melakukan kajian di sini. Bangunan ini kira-kira 3 kaki tinggi, mereka kemudian mendapati bahawa hantu seorang budak lelaki bernama Tim telah dikesan.
Terdapat sejumlah besar laporan yang berbeza-beza  antaranya kewujudan lembaga hitam, bunyi menjerit dari bilik-bilik kosong, jejak langkah, tempat menjadi sejuk secara tiba-tiba, dan banyak lagi.



3) Monte Cristo Homestead di Junee, New South Wales

Dianggap sebagai lokasi yang paling berhantu di Australia. Ia dipercayai berpunca dari jumlah tragis yang telah berlaku di sana sejak ia dibina pada tahun 1885. Dari masa pembinaannya sehingga tahun 1948, keluarga Crawley yang memiliki dan tinggal di rumah itu. Pada masa ini, keluarga ini menjadi saksi kepada banyak kematian, termasuk kematian tragis seorang anak muda yang dicampakkan ke bawah tangga. Seorang pembantu rumah keluarga tersebut dipercayai terjatuh dari balkoni, dan budak dibakar sampai mati di rumah tersebut.
Terdapat juga adalah seorang pesakit mental yang bernama Harold (anak penjaga) yang dirantai di kotej tersebut selama 40 tahun. Beliau didapati tidur disebelah badan ibunya yang telah mati, dan beliau dihantar ke sebuah institut mental di mana beliau meninggal dunia tidak lama kemudian.
Tragedi itu tidak berakhir dengan keluarga Crawley. Selepas rumah itu ditinggalkan pada tahun 1948, ia telah diambil alih oleh sekumpulan penjaga, seorang daripadanya telah dibunuh di kotej penjaga itu.



4) Castle of Good Hope di Cape Town, Afrika Selatan

Telah dibina pada abad ke-17 oleh Syarikat Hindia Timur Belanda. Ia bangunan kolonial tertua di negara ini, pada asalnya berkhidmat sebagai stesen pengisian semula bagi kapal-kapal yang melalui perairan Cape.
Kejadian paranormal pertama dilaporkan ialah kelibat seorang lelaki tinggi dilihat pada tahun 1915 di salah satu kubu istana. Lelaki itu tidak dilihat lagi sehingga tahun 1947, apabila dia dilihat secara kerap dalam tempoh seminggu dua. Dia akan dilihat melompat dari tepi salah satu dinding istana, dan berjalan di antara benteng Leerdam dan Oranje.
Salah satu cerita yang paling popular dikaitkan dengan Istana tersebut adalah daripada bekas gabenor Pieter van Gysbert Noodt . Beliau meninggal dunia pada 23 April 1728, hari yang sama beliau telah menghukum mati tujuh anggota tentera yang ditangkap cuba untuk meninggalkan tentera. Ia dipercayai salah seorang askar meletakkan sumpahan kepadanya dan menuntut beliau datang untuk menonton pelaksanaan, yang mana beliau tidak hadir. Keesokan harinya, Van Noodt didapati mati atas meja beliau dengan wajah ketakutan di mukanya.
Lagi yang terkenal ialah Lady in Grey. Beliau telah disaksikan berjalan melalui istana memegang mukanya dan menangis-nangis. Walau bagaimanapun, semasa penggalian terbaru sekujur tubuh wanita telah dijumpai, hantu tersebut tidak pernah dilaporkan lagi .
Pada tahun 1700-an, seorang tentera ditemui tergantung dengan tali loceng di menara loceng , yang menghadap ke pintu masuk ke istana. Selepas kematiannya, menara loceng telah ditutup. Bagaimanapun, sehingga hari ini loceng dari menara tersebut berbunyi dengan sendiri. Terdapat juga anjing hitam yang menerkam pengunjung, dan hilang.



5) The Tower of London

Dengan sejarah penyeksaan dan pelaksanaan akan kembali lebih 900 tahun, ia dianggap oleh banyak pihak sebagai salah satu tempat yang paling berhantu di UK. Pada asalnya ia dibina pada 1078 oleh William the Conqueror , dan telah menjadi peranan utama dalam sejarah England sejak itu.
Terdapat banyak laporan paranormal di Tower of London selama ini. Yang paling terkenal daripada semua roh-roh yang hidup di dalam tembok , adalah Anne Boleyn, isteri Raja Henry VIII. Beliau telah dipancung pada 1536, dan badan tanpa kepala beliau telah dilihat berjalan di koridor menara berhampiran tempat beliau dipancung.
Lain-lain, kelibat bertubuh penuh juga telah dilihat termasuk Lady Jane Grey, yang ditemui oleh penjaga menara pada tahun 1957. Di Menara Putih, Lady White telah dilihat, sering berdiri di tingkap, di mana beliau pernah berdiri melambai kepada anak-anaknya di sisi lain bangunan.
Mungkin yang paling menyeramkan di antara semua laporan, termasuk penampilan misteri dua kanak-kanak. Mereka dilihat di seluruh bilik istana. Mereka sering dilihat dalam baju tidur mereka, memegang tangan dan dengan wajah ketakutan di wajah mereka. Adalah dipercayai ini adalah dua bekas Putera, yang telah dihantar kepada Tower selepas mereka dianggap anak tidak sah oleh Parlimen. Mereka hilang dan dikatakan bahawa mereka telah dibunuh dengan perintah bapa saudara mereka , Duke of Gloucester. Dua rangka kecil telah ditemui di bawah tangga di White Tower apabila digali 1 ke 2 abad kemudiannya dalam kotak kayu.


No comments:

Post a Comment