Tuesday 25 March 2014

Tempat Seram dari Seluruh Dunia 2

1) Ancient Ram Inn

Dibina pada 1145, ia dipercayai menjadi rumah yang paling berhantu di seluruh Kepulauan British, dan mungkin rumah yang paling berhantu di dunia. Kisah pengorbanan kanak-kanak, penyembahan syaitan, dan roh-roh jahat dipercayai penyebab di sebalik kejadian-kejadian yang mengerikan di dalam bangunan ini. The Inn dibina di atas persimpangan dua baris undang-undang, apa yang ramai orang percaya adalah konduktor untuk aktiviti kerohanian. Di samping itu, tanah perkuburan pagan purba dikatakan terletak di tanah tersebut lebih daripada 5,000 tahun yang lalu.
Pada masa waktu malam hingga pagi, orang akan dilarikan di tengah-tengah malam, atau melihat kelibat di bilik mereka, perasaan disentuh/ditarik, suara tanpa jasad, pelbagai lagi.
John, pemilik semasa dan penduduk Ram Inn, telah melaporkan pada malam pertama di rumah pada tahun 1968, beliau merasakan kehadiran yang menarik tangannya, sebelum ditarik keluar dari tempat tidur dan di heret ke seluruh bilik! John mendapati bukti menyembah syaitan dan upacara korban berlaku disitu. Beliau menemui dua rangka kanak-kanak kecil di bawah tangga, serta sabit yang telah patah. Beliau terus mengalami serangan berhantu hingga ke hari ini.



2) Ford George, The Citadel

Dilabel sebagai tapak yang paling berhantu dalam sejarah Kanada, ia telah menerima beratus-ratus laporan penampakan hantu selama ini. Terletak di puncak Citadel Hill di bandar Halifax, Nova Scotia, kubu berbentuk bintang berusia hampir 300 tahun ini, dengan asalnya dibina pada 1749 dan dibina semula pada tahun 1856.
Seorang pengunjung menyaksikan seorang askar berseragam berjalan kaki ke dalam salah satu bilik di kawasan penjara lama dan hilang. Hantu yang lain termasuklah orang tua, seorang wanita, seorang lelaki dalam jubah merah, dan seorang wanita tua menunjukkan dirinya dalam cermin.
Hantu gadis kecil dikatakan mengikut kumpulan yang mengambil bahagian dalam lawatan hantu, dan ahli kumpulan tersebut selalu merasa tangan budak kecil memegang tangan mereka. Laporan lain termasuk bunyi hempasan dan ketukan, dan kabus dapat ditangkap dalam filem mahupun dengan mata kasar. Perasaan diperhatikan oleh sesuatu adalah aduan yang biasa selain tiupan angin dalam bilik tertutup, perabot bergerak, pintu dihempas, dan kadang-kala, mereka ditolak oleh 'sesuatu'.



3) Hotel Banff Springs di Alberta Kanada,

Dibina lebih 125 tahun lalu oleh Canadian Pasifik Railway, kerana perhentian mewah untuk pelancong kereta api. Jangan biarkan persekitaran yang indah menipu kamu walaupun, ia dikhabarkan sebagai salah satu lokasi yang paling berhantu di negara ini.
Laporan menakutkan bermula apabila pengantin perempuan yang panik pakaiannya terbakar, jatuh ke bawah tangga sehingga lehernya patah dan mati. Kelibatnya telah dilihat pada tangga dan menari-nari, dengan api kelihatan daripada belakang pakaian beliau.
Kisah utama yang diberitahu oleh penduduk tempatan ialah keluarga yang telah dibunuh di bilik 873. Pintu ke bilik ini sejak itu telah dibata, tetapi keluarga yang kehilangan kehidupan mereka di dalam bilik ini masih dilihat hingga ke hari ini, sering berada di lorong luar bilik.
Mungkin yang paling popular antara semua laporan ini adalah bellman, Sam McCauley. Beliau berkhidmat di hotel semasa tahun 60-an ke 70-an, dan masih berlaku hingga ke hari ini . Dia suka membantu tetamu ke bilik mereka dengan pakaian seragam 60-an beliau, sering menyalakan lampu dan bukakan pintu yang dikunci. Jika anda cuba dan membuat perbualan atau memberikan tip kepada Sam, dia menghilang.



4) Chateau de Brissac

Asalnya dibina pada abad ke-11 sebagai sebuah istana oleh Count of Anjou, Château de Brissac telah dibina semula pada tahun 1502, oleh Charles II, Duke of Brissac, yang memberikan namanya. Istana mulia ini adalah yang tertinggi di Perancis, dan ia menarik pada pandangan dunia.
Satu pembunuhan yang berlaku pada abad ke-15 dalam tembok istana, telah menyebabkan salah satu hantu lebih popular daripada Château de Brissac, Dame Verte, atau "Green Lady". Penduduk semasa (Duke of Brissac dan keluarganya) telah menjadi biasa apabila dia berkeliaran di bilik, tetapi dia takut ramai tetamu. Beliau sering dilihat di dalam bilik menara gereja, memakai pakaian hijau beliau. Apa yang paling menakutkan ialah mukanya. Jika dia memandang anda, anda akan melihat mukanya berlubang di bahagian mata dan hidungnya, dimana rupa beliau menyerupai seperti mayat. Sepertimana wajah beliau, erangan beliau juga sering didengar di seluruh istana di awal pagi.



5) Borgvattnet

Adalah sebuah perkampungan kecil di Jämtland County, Utara Sweden. Ia terkenal kerana mempunyai salah satu rumah yang paling berhantu di Sweden, The Old Vicarage , yang dibina pada tahun 1876.
Hantu pertama yang pernah didokumenkan adalah pada tahun 1927, di rumah paderi Nils Hedlund tinggal. Beliau melaporkan banyak kejadian aneh termasuk satu pertemuan tertentu dengan sesuatu yang paranormal. Ada satu ketika, beliau ke loteng untuk mengumpul baju yang telah kering dan beliau meyaksikan sendiri baju-baju tersebut dirobohkan oleh satu kuasa ghaib.
Rudolf Tangden, seorang paderi yang tinggal di rumah pendeta semasa tahun 1930-an, melihat seorang perempuan tua berpakaian kelabu muncul di dalam bilik. Beliau mengikuti perempuan tua tersebut tetapi anehnya, perempuan tua tersebut hilang di hadapan matanya. Pengganti Tangden, Otto Lindgren, dan isterinya berkata mereka mempunyai beberapa pengalaman paranormal termasuk bunyi yang tidak dapat dijelaskan dan objek bergerak.
Pada satu ketika seorang wanita yang tinggal di bilik tamu telah terjaga di tengah-tengah malam untuk melihat 3 wanita tua duduk merenung beliau. Dia cepat-cepat membuka lampu, dan tiba-tiba 3 orang wanita tua itu muncul secara samar.
Pada tahun 1945 paderi, Erick Lindgren berpindah ke rumah pendita, dan dia mula menjurnal pelbagai pengalaman sendiri di dalam rumah. Beliau melaporkan beliau kerap tercampak keluar dari kerusinya oleh satu kuasa ghaib.
Sekarang, bangunan ini berfungsi sebagai restoran. Jika anda berani, ayuh tinggal didalamnya semalaman. :)








No comments:

Post a Comment